کد مطلب:640
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
فلسفه تحريم ربا چيست؟
از اين جهت كه رباخواري موجب مفاسد متعدّدي ميگردد، تحريم آن نيز فلسفههاي مختلفي دارد كه به بعضي از آنها اشاره ميشود
الف – يكي از فلسفههاي تحريم ربا، مسئله ظلم است كه در آيه 279 سوره بقره و در آيات ديگر بدان اشاره شده است.
ب – فلسفه ديگر آن، برچيده شدن سنّت حسنه « قرض الحسنه » است. اين مطلب در روايات فراواني وارد شده است كه يكي از آنها، روايتي است كه «سماعه» از امام صادق(ع) سؤال ميكند «اِنّي رأيتُ اللّهَ تعالي قَدْ ذَكَرَ الرِّبا في غَيْرِ آية و كَرَّره؟ قال(ع) اَو تَدْري لِمَ ذاكَ؟ قُلْتُ لا، قال (ع) لِئلاََ يَمْتَنِعَ النّاسُ مِنَ اصطِناعِ الَمعْروُف» [خداوند متعال در آيات متعدّدي مسئله ربا را مطرح فرموده است. امام (ع) از سماعه پرسيدند آيا علّت آن را ميداني؟ سماعه عرض كرد خير. امام فرمودند علت آن، اين است كه مردم از كارهاي شايسته [ و قرض الحسنه] باز نمانند.] (وسايل الشيعه، جلد 12، ابواب الربا، باب 1، حديث 3 و روايات 4، 9،10، 11)
يعني، وقتي رباخواري رواج يابد، سنّت نيكوي وام و قرض الحسنه از بين ميرود؛ و عواطف انساني ميميرد؛ و سودپرستي و افزون طلبي جايگزين آن ميگردد. از اين رو، رباخواري در دين مقدس اسلام ممنوع گشته است. ( كتاب « ربا و بانكداري اسلامي » تأليف آية اللّه العظمي مكارم شيرازي ر. ك. )
مثالهاي زيباي قرآن ج 1
حضرت آيت الله مكارم شيرازي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.